Koncepcja Północnego Szlaku Rybackiego wraz z utworzeniem Centrów Promocji i Edukacji
Północny Szlak Rybacki jako turystyczny szlak kulturowy jest innowacyjnym przedsięwzięciem, łączącym tradycje środowisk rybackich, infrastrukturę oraz wydarzenia związane z rybactwem, w spójny projekt kreujący nowy produkt turystyczny na terenie województw północnej Polski. Inicjatorami oraz gestorami projektu są Lokalne Grupy Rybackie (LGR) działające na terenie województw: Zachodniopomorskiego (LGR „Zalew Szczeciński”), Pomorskiego (Słowińska LGR, LGR „Pojezierze Bytowskie”, Północnokaszubska LGR, LGR „Kaszuby” ) i Warmińsko-Mazurskiego (LGD „Mazurskie Morze”, LGR „Wielkie Jeziora Mazurskie”, LGR Pojezierze Olsztyńskie, LGR „Zalew Wiślany” ).
Zakres tematyczny szlaku
Szlak kulturowy obejmować będzie między innymi następujące tematy:
Typy obiektów proponowanych do włączenia w szlak
Trzymając się wcześniej wymienionego zakresu tematycznego, do szlaku zostaną włączone następujące obiekty i podmioty:
Trzeba zaznaczyć, że nie tylko zgodność z tematyką szlaku jest warunkiem uwzględnienia danego obiektu w ofercie szlaku. Liczy się przede wszystkim autentyczność obiektów, dostępność dla zwiedzających oraz deklaracja współpracy gestora miejsca z podmiotami zarządzającymi szlakiem.
Aby Północny Szlak Rybacki stał się w pełni produktem materialnym, o rozpoznawanej i uznanej marce w regionie i Polsce, niezbędne jest podejmowanie szeregu działań już na etapie projektowania szlaku. Nie może to być również przedsięwzięcie jednorazowe – jego realizacja winna pociągać za sobą obowiązek stałego udoskonalania oferty. Najważniejsze działania profesjonalizujące to:
Centra Promocji i Edukacji
W ramach szlaku proponuje się utworzenie Centrów Promocji i Edukacji po jednym na terenie każdej lokalnej grupy rybackiej. Wielofunkcyjność tych obiektów wykraczać ma poza ramy oferty turystycznej, stając się miejscem edukacji dla grup i indywidualnych odwiedzających, integracji lokalnych środowisk oraz wymiany doświadczeń i szkoleń, a przez to stymulowania rozwoju lokalnego.
Centra będą komplementarne w głównym temacie wody i rybactwa, natomiast każde z nich różnić się będzie odrębną tematyką charakterystyczną dla danego obszaru.
Każde Centrum realizować będzie różne funkcje, przede wszystkim: wystawienniczą, edukacyjno-szkoleniową, turystyczną i promocyjną. Centra będą stanowiły tzw. punkty kotwiczne (ośrodki krystalizacji) szlaku, dlatego muszą posiadać szerszą ofertę niż większość obiektów na szlaku. Odwiedzający będą mogli otrzymać w nich materiały na temat szlaku (foldery, mapy), pamiątki, informacje o ofercie obiektów znajdujących się na szlaku i aktualnych wydarzeniach, bądź skorzystać z bezprzewodowego Internetu.
Centra powinny stać się ważnym miejscem integracji społeczności lokalnej, wsparcia przedsiębiorczości i organizacji pozarządowych.
Północny Szlak Rybacki może sprawić, że kultura związana z rybactwem i w ogólności z całym regionem zostanie na nowo odczytana, a turystyka nie będzie już jedynym narzędziem kształtowania i ochrony dziedzictwa kulturowego.